Gazeta Podatkowa nr 45 (1190) z dnia 3.06.2015
Informacja o warunkach zatrudnienia dla niepełnoetatowca
Prowadzimy dużą firmę, w której obowiązuje regulamin pracy. Pracownikowi zatrudnionemu na 1/2 etatu w informacji o warunkach zatrudnienia podaliśmy, że przysługuje mu 26 dni urlopu. Czy jest to błąd? Czy duże firmy też są obowiązane do sporządzania takiej informacji?
Kwestia sporządzania informacji o warunkach zatrudnienia została uregulowana w art. 29 § 3 K.p. Stanowi on, że nie później niż w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę pracodawca informuje pracownika o:
1) obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normie czasu pracy,
2) częstotliwości wypłat wynagrodzenia za pracę,
3) wymiarze przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
4) obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
5) układzie zbiorowym pracy, którym pracownik jest objęty.
Ponadto pracodawcy, którzy nie mają obowiązku ustalenia regulaminu pracy (zatrudniający poniżej 20 pracowników), informują dodatkowo o porze nocnej, miejscu, terminie i czasie wypłaty wynagrodzenia oraz przyjętym sposobie potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy. Przy czym poinformowanie o pierwszych czterech warunkach może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy. Jak więc wynika z przytoczonych regulacji, obowiązek przekazania pisemnej informacji o warunkach zatrudnienia obejmuje wszystkich pracodawców, a nie tylko nieposiadających regulaminu pracy.
Liczba pracowników pozostaje bez wpływu na wymóg sporządzenia informacji o warunkach zatrudnienia.
Wymiar urlopu dla pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze czasu pracy ustala się proporcjonalnie do wymiaru etatu tego pracownika. Podstawą jego obliczenia jest pełny wymiar urlopu przysługujący ze względu na posiadany staż pracy (art. 154 § 2 K.p.). Zatem pracownikowi niepełnoetatowemu nie może przysługiwać pełny wymiar urlopu. Musi on być zmniejszony proporcjonalnie do wielkości jego etatu. Liczbę dni urlopu ustaloną proporcjonalnie do wielkości etatu (ewentualnie również do okresu pracy) należy zamieścić w informacji o warunkach zatrudnienia przekazywanej pracownikowi. Jeżeli pracodawca podał w niej błędną liczbę dni przysługującego pracownikowi urlopu, jest obowiązany w tym zakresie zaktualizować informację dodatkową.
www.UmowyoPrace.pl - Zawarcie umowy o pracę:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|