Gazeta Podatkowa nr 78 (2266) z dnia 29.09.2025
Wprowadzenie do umowy o pracę zapisów o uchyleniu limitów
Zamierzamy zatrudnić kilka osób na podstawie umowy o pracę na czas określony, ale z wyłączeniem limitowania. W dwóch przypadkach będzie to miało związek z zatrudnieniem na zastępstwo, a w jednym z przyjęciem do pracy specjalisty w celu realizacji projektu (przewidzianego na 3 lata). Jak sformułować zapis o uchyleniu limitów w umowie o pracę i czy w każdym przypadku musimy powiadomić o tym PIP? Co w sytuacji niewprowadzenia zapisu o uchyleniu limitów do umowy o pracę?
Na podstawie art. 251 § 1 Kodeksu pracy (Dz. U. z 2025 r. poz. 277) pracodawca może zawrzeć z tym samym pracownikiem maksymalnie 3 umowy na czas określony, na okres nie dłuższy niż 33 miesiące (tzw. limity 33 i 3). W niektórych przypadkach wskazane limity nie są jednak stosowane. Sytuacje, kiedy może to mieć miejsce, określa art. 251 § 4 K.p., zgodnie z którym limity "33 i 3" nie obejmują umów na czas określony zawartych w celu:
- zastępstwa innego pracownika,
 - wykonywania pracy dorywczej, sezonowej lub przez okres kadencji,
 - jeżeli pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie (uzasadniające niestosowanie limitów).
 
Zastosowana przez pracodawcę przesłanka uchylenia limitów powinna być wskazana w umowie o pracę (patrz ramka). Wymóg dokonania takiego wpisu wynika z art. 29 § 11 K.p. Należy jednak zaznaczyć, że choć pracodawca ma obowiązek dopełnić tej formalności, obiektywne wystąpienie w danej sytuacji wyjątku od limitu nie zależy od zapisu w umowie.
Taki pogląd wyraziło Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w stanowisku udostępnionym naszemu Wydawnictwu w dniu 7 grudnia 2015 r., stwierdzając, że: "(...) niedopełnienie tego obowiązku (uzupełnienia umowy na czas określony o zapis w sprawie niestosowania limitów »33 i 3« - przyp. red.) nie będzie skutkowało wyłączeniem stosowania art. 251 § 4 Kodeksu pracy (...)". Niemniej wprowadzenie zapisu o uchyleniu limitów jest korzystne dowodowo dla pracodawcy.
Obowiązek poinformowania Państwowej Inspekcji Pracy o zastosowaniu wyjątku od limitów "33 i 3" wymaga poinformowania tego organu tylko w jednym przypadku, tj. uchylenia limitów z powodu obiektywnych przesłanek leżących po stronie pracodawcy. W takim przypadku pracodawca musi poinformować o tym fakcie - wskazując okoliczności uzasadniające zastosowanie wspomnianej przesłanki - właściwego okręgowego inspektora pracy, w terminie 5 dni roboczych od zawarcia umowy wyłączonej z limitów.
![]()  | 
www.UmowyoPrace.pl - Zawarcie umowy o pracę:
| Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
| www.VademecumKadrowego.pl » | 
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
            
  | 
    ||||||||||||
                    
                            
            
            
            
            
            
            
				
				





                        