Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 17 (371) z dnia 1.09.2014
Określenie miejsca pracy w treści umowy o pracę
Czy pracownik może wykonywać pracę w więcej niż jednym miejscu, np. w siedzibie firmy oraz w oddziale położonym w pobliskiej miejscowości?
Nie ma przeszkód prawnych dla wykonywania pracy w więcej niż jednym miejscu, co powinno wynikać z treści umowy o pracę.
Miejsce pracy należy do istotnych elementów zawartego kontraktu, który strony mogą uregulować dowolnie wskazując więcej niż jedno miejsce realizacji obowiązków pracowniczych. Jak wynika z art. 22 K.p., przez nawiązanie stosunku pracy pracownik zobowiązuje się do wykonywania pracy określonego rodzaju na rzecz pracodawcy i pod jego kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez pracodawcę. Pojęcie "miejsca pracy" nie zostało bezpośrednio określone w Kodeksie pracy. Jednak według definicji czasu pracy, miejscem wykonywania pracy jest miejsce, w którym pracownik pozostaje do dyspozycji pracodawcy, zarówno w zakładzie pracy, jak i w innym miejscu wyznaczonym do jej świadczenia (art. 128 § 1 K.p.). Ogólne przepisy bhp za miejsce pracy uważają miejsce wyznaczone przez pracodawcę, do którego pracownik ma dostęp w związku z wykonywaniem pracy. W literaturze przyjmuje się, że miejscem pracy jest pewna przestrzeń, w której pracownik stale rozpoczyna i kończy codzienną pracę, przy czym nie musi to być siedziba pracodawcy. Pracownik podejmujący zatrudnienie powinien wiedzieć, gdzie będzie wykonywał pracę w danym okresie.
Ważne: Miejsce wykonywania pracy jest związane z rodzajem pracy i może obejmować pewien obszar geograficzny, także poza granicami administracyjnymi jednej miejscowości. |
Umowa o pracę ma charakter dobrowolny, której treść strony mogą dowolnie kształtować w granicach wyznaczonych przepisami prawa pracy. Pracodawca w umowie o pracę może wskazać więcej niż jedno miejsce wykonywania obowiązków, jeśli wynika to z charakteru pracy. Jak wyjaśnił Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 1 kwietnia 1985 r. (sygn. akt I PR 19/85, OSP 1986/3/46): "(…) Ogólnie pod pojęciem miejsca pracy rozumie się bądź stały punkt w znaczeniu geograficznym, bądź pewien oznaczony obszar, strefę określoną granicami jednostki administracyjnej podziału kraju lub w inny dostatecznie wyraźny sposób, w którym ma nastąpić dopełnienie świadczenia pracy. »Miejsce pracy« nie musi być wyposażone w zaplecze socjalne, kadrowe i techniczne. Wykonywanie pracy w uzgodnionym przez strony »miejscu pracy« pracownika nie rodzi obowiązku płacenia takiemu pracownikowi ani diet, ani świadczeń rozłąkowych.". Natomiast w wyroku z dnia 19 marca 2008 r. (sygn. akt I PK 230/07, OSNP 2009/13-14/176) Sąd ten stwierdził, że: "(…) spełnienie wymagania przewidzianego w art. 29 § 1 pkt 2 K.p. może polegać na wskazaniu stałego miejsca pracy, na wskazaniu obok stałego miejsca pracy także niestałego miejsca (miejsc) pracy bądź na wskazaniu niestałych (zmiennych) miejsc pracy w sposób dostatecznie określony. (…)".
Ważne: Jeśli w umowie strony ustalą kilka miejsc świadczenia pracy, na pracodawcy ciąży obowiązek dookreślenia, w którym miejscu pracownik powinien w danym czasie wykonywać pracę. |
Przykład |
Pracodawca prowadzi firmę w Poznaniu, której oddział znajduje się w pobliskim Luboniu. W sierpniu br. zatrudnił na pełen etat pracownicę. Do jej obowiązków należy sprzątanie biur zarówno w Poznaniu, jak i w Luboniu. Praca jest wykonywana zgodnie z harmonogramem przez trzy dni w tygodniu w siedzibie firmy, a przez dwa dni w oddziale.
Wyznaczenie dwóch miejsc pracy nie narusza przepisów prawa.
www.UmowyoPrace.pl - Zawarcie umowy o pracę:
Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl | ||
www.VademecumKadrowego.pl » |
Serwis Głównego Księgowego
Gazeta Podatkowa
Terminarz
GOFIN PODPOWIADA
Kompleksowe opracowania tematyczne
DRUKI
Darmowe druki aktywne
KALKULATORY
Narzędzia księgowego i kadrowego
PRZEPISY PRAWNE
Ustawy, rozporządzenia - teksty ujednolicone
FORUM - Prawo pracy
Forum aktywnych księgowych i kadrowców
|