umowa o pracę, wypowiedzenie umowy o pracę, rozwiązanie umowy o pracę - wzór
lupa
Uwaga: Do 17 maja 2024 r. czas na dostosowanie stanowisk pracy wyposażonych w monitory ekranowe do nowych wymagań Uwaga: Do 20 maja 2024 r. roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne przez przedsiębiorców
A A A

Gazeta Podatkowa nr 18 (1059) z dnia 3.03.2014

Kiedy aktualizować informację dodatkową?

Pracownik wykonuje obowiązki służbowe w określonych warunkach zatrudnienia, o których pracodawca musi go poinformować po zawarciu umowy o pracę. Informacja ta powinna być zgodna ze stanem rzeczywistym, co wymaga jej aktualizacji w przypadku zmiany danych objętych tą informacją.


Umowa uzupełniona informacją dodatkową

W przypadku zawarcia umowy o pracę, po stronie pracodawcy powstaje obowiązek sporządzenia informacji o warunkach zatrudnienia i uprawnieniach pracowniczych. Taki dokument, zwany informacją dodatkową, obejmuje dane dotyczące:

  • obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normy czasu pracy,
     
  • częstotliwości wypłaty wynagrodzenia za pracę,
     
  • wymiaru przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
     
  • obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
     
  • układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty.

Tak wynika z art. 29 § 3 K.p.

Wymóg sporządzenia informacji dodatkowej obwarowany jest terminem. Pracodawca musi ją przygotować w ciągu 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę. Ponadto, zgodnie z art. 29 § 31 K.p., poinformowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia (oprócz informacji dotyczącej układu zbiorowego) może nastąpić przez pisemne wskazanie odpowiednich przepisów prawa pracy.

Pracodawca, który nie ma obowiązku sporządzenia regulaminu pracy (z uwagi na stan zatrudnienia poniżej 20 pracowników) i który nie jest objęty układem zbiorowym pracy, zobligowany jest do sporządzenia informacji, która oprócz wcześniej wymienionych danych powinna wskazywać:

  • porę nocną,
     
  • miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia,
     
  • przyjęty sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.

Warto zwrócić uwagę, że informacja dodatkowa ma charakter zindywidualizowany. Jego odbiorcą jest konkretny pracownik, a nie grupa zatrudnionych czy wszyscy pracownicy zakładu. Pracodawca nie może zatem sporządzić ogólnej informacji o warunkach zatrudnienia dla osób, którym przykładowo przysługuje jednakowa norma czasu pracy.

Z regulacji art. 29 § 3 K.p. wynika, że obowiązek sporządzenia informacji dodatkowej powstaje w przypadku zawarcia umowy o pracę. Konsekwencją takiego rozwiązania jest konieczność, w przypadku zawarcia z pracownikiem każdej nowej umowy, sporządzenia kolejnej informacji obejmującej dane dotyczące okresu zatrudnienia objętego tą umową.


Zmiana warunków wymaga aktualizacji

Warunki zatrudnienia i uprawnienia pracownicze, które objęte są zakresem informacji dodatkowej, mogą w trakcie zatrudnienia ulec modyfikacji. Pracownik wraz z upływem czasu nabywa bowiem nowe prawa (np. do wyższego wymiaru urlopu). Zmiany mogą również wynikać z decyzji pracodawcy. Niezależnie od przyczyny, zmiana warunków zatrudnienia i uprawnień pracowniczych wiąże się z koniecznością poinformowania o niej pracownika, którego ta zmiana dotyczy.

Zgodnie z art. 29 § 32 K.p. pracodawca informuje pisemnie pracownika o zmianie niektórych warunków zatrudnienia (dobowa i tygodniowa norma czasu pracy, częstotliwość wypłaty wynagrodzenia, wymiar urlopu wypoczynkowego, długość okresu wypowiedzenia), o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy, a także o zmianie układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty.

Aktualizacji przedmiotowych danych należy dokonać niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie zmian. W przypadku gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu - nie później niż do dnia rozwiązania umowy.


Aktualizacja w formie zbiorczej

W praktyce stosowania przepisów dotyczących sporządzania informacji dodatkowej pojawiły się wątpliwości interpretacyjne w zakresie możliwości zamieszczania w jednej (zbiorczej) informacji zarówno danych aktualnych, jak również tych, które dopiero ulegną zmianie w okresie obowiązywania umowy o pracę. W tej sprawie zostały wyrażone opinie zarówno Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, jak również Państwowej Inspekcji Pracy.

Z udostępnionego naszemu Wydawnictwu pisma MPiPS z dnia 22 lutego 2013 r. wynika, że jeżeli pracodawca poinformował pracownika w pierwszej informacji dotyczącej warunków jego zatrudnienia także o dniu, w którym nastąpi zmiana tych warunków, to powtórne zawiadomienie o tym pracownika w momencie, w którym faktycznie ona nastąpi, jest zbyteczne.

Inny pogląd prezentuje w tym zakresie Państwowa Inspekcja Pracy (znak pisma: GNP-249-4560-3-1/13/PE/RP), wskazując, że celem art. 29 § 32 K.p. jest bieżące informowanie pracownika o jego warunkach zatrudnienia, a nie o hipotetycznych warunkach, które mogą, ale nie muszą zaistnieć w bliżej nieokreślonej przyszłości. W ocenie PIP: "(…) nie jest prawidłowe jednoczesne sporządzanie informacji aktualnej i dotyczącej warunków, które ulegną zmianie z upływem określonego czasu. Aktualizacja informacji o warunkach zatrudnienia musi być zawsze sporządzana na bieżąco, po zaistnieniu zmian w warunkach zatrudnienia pracownika".

Przykład aktualizacji informacji dodatkowej
Zakład Produkcji Mebli
ul. Podmiejska 65, Witnica
Witnica, dnia 17 lutego 2014 r.
Pan
Zygmunt Walczak
stolarz

Na podstawie art. 29 § 32 K.p. informuję, że w związku z osiągnięciem 10-letniego stażu pracy uzyskał Pan prawo do uzupełniającego urlopu wypoczynkowego w wymiarze 6 dni.

Od 19 lutego 2014 r. wymiar przysługującego Panu urlopu wypoczynkowego wynosi 26 dni.

Jan Kowal
(pracodawca)

Podstawa prawna

Ustawa z dnia 26.06.1974 r. - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.)

www.UmowyoPrace.pl - Zawarcie umowy o pracę:

 Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl
www.VademecumKadrowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

maj 2024
PN WT ŚR CZ PT SO ND
1
2
3
4
5
6
8
9
11
12
13
14
16
17
18
19
21
22
23
24
25
26
28
29
30
IIIIIIIVVVIVIIVIIIIXXXIXII
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy

GOFIN PODPOWIADA

Kompleksowe opracowania tematyczne

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.