umowa o pracę, wypowiedzenie umowy o pracę, rozwiązanie umowy o pracę - wzór
lupa
A A A

Gazeta Podatkowa nr 101 (1038) z dnia 19.12.2013

Aktualizacja informacji dodatkowej

W ciągu roku kalendarzowego pracownik korzystający dotychczas z 20 dni urlopu wypoczynkowego nabędzie prawo do 26 dni tego urlopu. Jak ująć to w informacji dodatkowej? Czy przy każdej umowie o pracę muszę sporządzać tę informację? (pytanie z dyskusji na www.forum.gofin.pl nr 780874)

W przypadku zawarcia umowy o pracę pracodawca jest zobowiązany potwierdzić niektóre warunki zatrudnienia w tzw. informacji dodatkowej. Zawarte w niej dane dotyczą:

  • obowiązującej pracownika dobowej i tygodniowej normy czasu pracy,
  • częstotliwości wypłaty wynagrodzenia za pracę,
  • wymiaru przysługującego pracownikowi urlopu wypoczynkowego,
  • obowiązującej pracownika długości okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
  • układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty (art. 29 § 3 Kodeksu pracy, Dz. U. z 1998 r. nr 21, poz. 94 ze zm.).

Jeśli pracodawca nie ma obowiązku ustalenia regulaminu pracy (tj. zatrudnia mniej niż 20 pracowników), informacja powinna dodatkowo wskazywać:

  • porę nocną,
  • miejsce, termin i czas wypłaty wynagrodzenia,
  • przyjęty sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy.


Na sporządzenie informacji dodatkowej pracodawca ma 7 dni od dnia zawarcia umowy o pracę.


Pracodawca informuje pracownika na piśmie o zmianie jego warunków zatrudnienia oraz o objęciu pracownika układem zbiorowym pracy, a także o zmianie układu zbiorowego pracy, którym pracownik jest objęty. Powinno to nastąpić niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 1 miesiąca od dnia wejścia w życie tych zmian. W przypadku gdy rozwiązanie umowy o pracę miałoby nastąpić przed upływem tego terminu - nie później niż do dnia rozwiązania umowy (art. 29 § 32 K.p.).

W omawianej sytuacji nabycie przez pracownika w ciągu roku kalendarzowego prawa do urlopu w wyższym wymiarze, obliguje pracodawcę do dokonania pisemnej aktualizacji informacji dodatkowej i zapoznania z nią pracownika, którego dotyczy zmiana (w zakresie wymiaru przysługującego mu urlopu wypoczynkowego).

Ponadto, jak wynika z regulacji art. 29 § 3 K.p., obowiązek sporządzenia informacji dodatkowej powstaje w przypadku zawarcia umowy o pracę. Oznacza to, że zawarcie z pracownikiem każdej kolejnej umowy o pracę skutkuje koniecznością sporządzenia nowej informacji obejmującej dane dotyczące okresu zatrudnienia objętego tą umową.

www.UmowyoPrace.pl - Zawarcie umowy o pracę:

 Chcesz wiedzieć więcej, skorzystaj z Portalu Podatkowo-Księgowego www.gofin.pl
www.VademecumKadrowego.pl » 
Więcej w zasobach płatnych

Serwis Głównego Księgowego

Gazeta Podatkowa

Terminarz

wrzesień 2025
PN WT ŚR CZ PT SO ND
2
3
4
5
6
7
9
11
12
13
14
16
17
18
19
20
21
23
24
26
27
28
29
sklep.gofin.pl - RABATY, NAGRODY, PROMOCJE
NEWSLETTERY
Fachowe czasopisma - PoznajProdukty.gofin.pl
KODEKS PRACY, Prawo Pracy
Vademecum Kadrowego - kompleksowo opracowane zagadnienia z prawa pracy
Wszystko o urlopach pracowniczych - wypoczynkowy, bezpłatny, macierzyński, szkoleniowy

WSKAŹNIKI

Bieżące wskaźniki wraz z archiwum

Sklep internetowy - sklep.gofin.pl
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o., ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp., tel. 95 720 85 40, faks 95 720 85 60